Παρασκευή 1 Οκτωβρίου 2021

῞Οροι λειτουργίας τῶν σεμιναρίων

 

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΤΥΠΙΚΟΥ

«ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΙΟΛΑΚΗΣ»

᾿Αθῆναι, 2021-2022

 

῞Οροι λειτουργίας τῶν σεμιναρίων

 

1. Τὰ Σεμινάρια ᾿Εκκλησιαστικοῦ Τυπικοῦ «Γεώργιος Βιολάκης» ἀποτελοῦν ἰδιωτικὴ πρωτοβουλία (βλ. καὶ στὴν σελίδα Σύντομο ἱστορικὸ τῶν σεμιναρίων), ὀργανώνουν δὲ καὶ παρουσιάζουν διαλέξεις, μαθήματα, ἐρευνητικὲς ἐργασίες καὶ ἄλλες δραστηριότητες μὲ κύριο ἀντικείμενο τὸ λειτουργικὸ τυπικὸ τῆς ᾿Ορθοδόξου ᾿Εκκλησίας (βλ. καὶ στὴν σελίδα Δραστηριότητες τῶν σεμιναρίων).

2. Τὰ σεμινάρια δὲν εἶναι ᾠδεῖο οὔτε σχολὴ («βυζαντινῆς») ἐκκλησια­στικῆς μουσικῆς οὔτε ἀντικαθιστοῦν οὔτε ὑποκαθιστοῦν τὰ ᾠδεῖα καὶ τὶς μουσικὲς σχολὲς οὔτε τὰ ἐκπαιδευτικὰ ἱδρύματα κάθε βαθμίδος.  ᾿Επίσης στὰ σεμινάρια δὲν διδάσκονται μαθήματα ψαλτικῆς οὔτε ἄλλα μαθήματα ὅπως ἀπαγγελία λειτουργικῶν κειμένων, ἱστορία τῆς μουσικῆς, λειτουργι­κὴ-τελετουργική, ὑμνογραφία, καθαρεύουσα, ἀρχαῖα ἑλληνικά, καὶ λοιπά.

3. ῞Ολες οἱ συναντήσεις, διαλέξεις, μαθήματα, ἐργαστήρια, τηλεδιασκέ­ψεις καὶ λοιπὲς ἐκδηλώσεις στὰ πλαίσια τῶν σεμιναρίων εἶναι κατὰ βάσιν ὁμαδικές, καθὼς ἡ ἀτομικότης εἶναι ἀντίθετη τῆς ἐκκλησιαστικότητος καὶ ἀναιρεῖ τὴν οὐσία τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ τυπικοῦ.  Παρὰ ταῦτα εἶναι δυνατὸν νὰ διεξαχθοῦν κατ᾿ ἐξαίρεσιν κάποια ἐξατομικευμένα μαθήματα, ἂν συντρέχουν εἰδικὲς προϋποθέσεις (π.χ. κάτοικοι ἐξωτερικοῦ, ἐργαζόμενοι μὲ ἐναλλασσόμενο ἢ ἀπαιτητικὸ ὡράριο, ταχύρρυθμα μαθήματα κ.λπ.).

4. ᾿Απὸ τὸ 2021λες οἱ διαλέξεις, συναντήσεις, μαθήματα καὶ λοιπὲς ἐκδηλώσεις τῶν σεμιναρίων διεξάγονται μὲ σύγχρονη (ταυτόχρονη) ἐξ ἀποστάσεως (τηλόθεν) παρακολούθησι καὶ συμμετοχὴ τῶν ἐνδιαφερομέ­νων καὶ τῶν ἐγγεγραμμένων μελῶν στηλεδιασκέψεις (ἐντὸς καθωρισμέ­νου ὡρολογίου προγράμματος), γιὰ τὶς ὁποῖες χρησιμοποιεῖται τὸ εἰδικὸ πρόγραμμα (ἠλεκτρονικὴ πλατφόρμα) Zoom (Ζούμ).

5. ᾿Απαραίτητη προϋπόθεσι γιὰ τὴν ἐξ ἀποστάσεως συμμετοχὴ στὰ σεμινάρια εἶναι οἱ ἐνδιαφερόμενοι νὰ διαθέτουν σύνδεσι στὸ διαδίκτυο καὶ νὰ μποροῦν νὰ συνδεθοῦν δωρεὰν μὲ τὴν ἠλεκτρονικὴ πλατφόρμα Zoom μὲ σύνδεσμο ποὺ θὰ τοὺς κοινοποιῆται ἐγκαίρως ἀπὸ ἐμᾶς γιὰ κάθε ἐκδήλωσι.  Δὲν ἀπαιτεῖ­ται τὰ μέλη νὰ πληρώσουν κάποια συνδρομὴ στὴν ἠλεκτρονικὴ πλατφόρμα Zoom, διότι αὐτὸ τὸ θέμα τὸ καλύπτουν τὰ σεμινάριά μας.

6. Δὲν ὑπάρχει ἡ δυνατότης γιὰ ἑτεροχρονισμένη παρακολούθησι μα­γνητοσκοπημένων συναντήσεων ἢ γιὰ συμμετοχὴ ἀπὸ τηλεφώνου ἢ γιὰ ἄλλους (πραγματικοὺς ἢ φανταστικοὺς) τρόπους συμμετοχῆς.

7. ᾿Επίσης δὲν ὑπάρχει ἡ δυνατότης προσφορᾶς τεχνικῆς βοηθείας ἐκ μέρους τῶν σεμιναρίων πρὸς τὰ μέλη ποὺ ἀντιμετωπίζουν τυχὸν δυσκολίες στὴν σύνδεσί τους στὸ διαδίκτυο ἢ στὸ Ζοὺμ κ.λπ..  Γιὰ τὴν ἀντιμετώπισι τυχὸν προβλημάτων θὰ πρέπει ὁ κάθε ἐνδιαφερόμενος νὰ ἀπευθυνθῇ στὸν τεχνικό του γιὰ τὸν η/υ καὶ τὸ διαδίκτυο.

8. Τὰ σεμινάρια διεξάγονται ἀποκλειστικὰ στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα καὶ χρησιμοποιοῦνται τὰ ἐπίσημα τυπικὰ καὶ τὰ ἐπίσημα λειτουργικὰ βιβλία τῆς ᾿Ορθοδόξου ᾿Εκκλησίας.  ᾿Εξυπακούεται ἑπομένως ὅτι, γιὰ νὰ παρακολουθήσῃ κανεὶς τὰ σεμινάρια, πρέπει νὰ ἔχῃ ἐπαρκῆ ἑλληνομάθεια, νὰ καταλαβαίνῃ δηλαδὴ καὶ νὰ μιλάῃ ἑλληνικά, καὶ νὰ μπορῇ νὰ ἀναγι­νώσκῃ τὴν ἀρχαΐζουσα ἐκκλησιαστικὴ γλῶσσα τῶν λειτουργικῶν κειμένων (ἔστω καὶ ἂν τυχὸν δὲν τὴν καταλαβαίνῃ).

9. Γιὰ ὅσους ἐνδιαφέρονται γιὰ τὰ σεμινάρια καὶ διαμένουν σὲ χώρα τοῦ ἐξωτερικοῦ εἶναι εὐνόητον ὅτι θὰ πρέπει νὰ βρεθοῦν κοινὰ ἀποδεκτὲς ὧρες καὶ γιὰ τὸν εἰσηγητὴ καὶ γιὰ τοὺς συμμετέχοντες, ἐπιπλέον δὲ νὰ μὴν ὑπάρχουν προβλήματα στὴν σύνδεσι τοῦ διαδικτύου.  ᾿Εὰν συντρέχουν οἱ παραπάνω προϋποθέσεις, τότε δὲν φαίνεται νὰ ὑπάρχῃ κάποιο ἐμπόδιο στὴν συμμετοχὴ καὶ ἀτόμων ἐκ τοῦ ἐξωτερικοῦ.

10. Βασικὴ δραστηριότητα τῶν σεμιναρίων εἶναι ὅτι διεξάγεται κάθε ἕτος ἕνας κύκλος μηνιαίων διαλέξεων, οἱ ὁποῖες παρουσιάζονται ἅπαξ τοῦ μηνὸς (συνήθως σὲ ἡμέρα Δευτέρα ἢ Τετάρτη) καὶ σὲ ἀπογευματινὴ ὥρα (συνήθως 7 - 9 μ.μ.).  Τὸ ἐτήσιο θέμα τῶν διαλέξεων καὶ τὰ γενικὰ στοι­χεῖα τους ἀνακοινώνονται πρὶν ἀπὸ τὴν ἔναρξι τῶν δραστηριοτήτων.  Γιὰ κάθε μία μηνιαία διάλεξι γίνεται ἐπίσης ἀναλυτικὴ πληροφόρησι κάθε φορά.

11. Τὸ κύριο πρόγραμμα τῶν τακτικῶν (ἑβδομαδιαίων) μαθημάτων τυπικοῦ ἔχει δομηθῆ μὲ τὴν προϋπόθεσι τῆς συνεχόμενης διδασκαλίας ἀπὸ μηδενικὴ βάσι σὲ 4 συνεχόμενους κύκλους.  ῞Οσοι ἀναζητοῦν διδακτικὲς λύ­σεις τύπου «φὰστ τρὰκ» (= μαθήματα ὑπερταχύρρυθμα, ἐσπευσμένα, «ἅρπα κόλλα») θὰ πρέπει νὰ ἀπευθυνθοῦν ἀλλοῦ.  Παρὰ ταῦτα εἶναι δυνατὸν νὰ διεξαχθοῦν κατ᾿ ἐξαίρεσιν κάποια ἐξατομικευμένα μαθήματα, ἐφόσον συντρέχουν οἱ ἀπαραίτητες πρὸς τοῦτο προϋποθέσεις (βλ. καὶ §3).

12. Γιὰ τὰ ἑβδομαδιαῖα μαθήματα (καὶ τὶς λοιπὲς δραστηριότητες) θὰ πρέπει νὰ δηλώσουν πρῶτα ὅσοι ἐνδιαφέρονται, καὶ κατόπιν θὰ ὑπάρ­ξῃ ἐπικοινωνία μαζί τους, ὥστε νὰ σχηματιστοῦν οἱ διάφορες ὁμάδες σὲ ἡμέρες καὶ ὧρες ποὺ θὰ ἐξυπηρετοῦν ὅσο περισσότερους εἶναι δυνατόν.

13. Οἱ ἐνδιαφερόμενοι νὰ συμμετάσχουν στὶς δραστηριότητες τῶν σεμι­ναρίων (ἢ σὲ κάποιες ἀπὸ αὐτές) θὰ πρέπει ἐνδεχομένως νὰ συμπληρώσουν καὶ νὰ ἀποστείλουν μία αἴτησι ἐγγραφῆς σύμφωνα μὲ τὶς ὁδηγίες ποὺ θὰ λάβουν.

14.  Οἱ ἐγγεγραμμένοι ἀκροαταὶ θὰ ἐνημερώνωνται ἐγκαίρως (μέσῳ email) γιὰ κάθε ἑπόμενη διάλεξι καὶ γιὰ ὅποια ἀλλαγὴ τοῦ προγράμματος.  ᾿Επίσης μὲ τὴν ὁλοκλήρωσι τοῦ σεμιναρίου θὰ λάβουν βεβαιώσεις συμμε­τοχῆς, ἐφόσον παρακολουθοῦν τακτικῶς τὶς προγραμματισμένες συναντή­σεις.

15. Γιὰ τὴν δημιουργία ἑνὸς τμήματος τῶν σεμιναρίων θὰ πρέπει νὰ συμμετέχουν τοὐλάχιστον 6 ἄτομα. Συναντήσεις  ἢ τμήματα τῶν σεμιναρίων μὲ λι­γώτερους συμμετέχοντες  θὰ ἀκυρώνωνται ἢ θὰ καταργοῦνται (κατὰ περίπτωσιν) ἢ θὰ συγχωνεύωνται μὲ ἄλλα ὑφιστάμενα τμήματα, ἂν εἶναι ἐφικτό.

16. Τὸ κόστος συμμετοχῆς ὁρίζεται γιὰ κάθε μία δραστηριότητα χωριστά, καὶ προκαταβάλλεται ἀπὸ τοὺς ἐνδιαφερόμενους τοὐλάχιστον 24 ὧρες πρὶν ἀπὸ τὴν διεξαγωγή της.  Σὲ περιπτώσεις ποὺ εἶναι δυνατὴ ἡ προκαταβολὴ μηνιαίας ἢ ἐτήσιας συνδρομῆς (γιὰ ὅλες δηλαδὴ τὶς συναντήσεις τοῦ μηνὸς ἢ τοῦ ἔτους) παρέχονται εἰδικὲς ἐκπτώσεις στὰ κόστη. 

17. Οἱ ἐνδιαφερόμενοι μποροῦν νὰ ἐνημερώνωνται γιὰ τὸ κόστος συμμετοχῆς (ἀνὰ δρα­στηριότητα), γιὰ τὰ πακέτα ἐκπτώσεων καὶ γιὰ τοὺς τρόπους πληρωμῆς στὴν σελίδα Τιμολόγιον καὶ ἐγγραφές.

18. ῞Ολοι οἱ συμμετέχοντες πρέπει νὰ συνεργάζωνται μὲ τὸν συντονι­σμὸ τῶν δραστηριοτήτων καὶ νὰ ἀκολουθοῦν τὶς ὅποιες ὁδηγίες, διότι τυ­χὸν δυσαρμονίες συνεργασίας ἀσφαλῶς δὲν διευκολύνουν τὴν ὁμαλὴ λειτουργία τῶν σεμιναρίων.

19. ῞Ολα τὰ μέλη τῶν σεμιναρίων, οἱ φίλοι τοῦ τυπικοῦ καὶ οἱ συμμε­τέχοντες στὰ μαθήματα, τὶς διαλέξεις καὶ τὶς λοιπὲς ἐκδηλώσεις εἶναι ὑποχρεωτικὸ νὰ διαβάσουν μὲ προσοχὴ καὶ νὰ κατανοήσουν τὸ παρὸν κείμενο, ἡ γνῶσι καὶ ἡ ἀποδοχὴ τοῦ ὁποίου ἀποτελεῖ ἀπαραίτητη προϋπόθεσι γιὰ τὴν συμμετοχή τους στὰ σεμινάρια.

20. ῾Η συμμετοχὴ σὲ ὁποιαδήποτε ἐκδήλωσι τῶν σεμιναρίων ση­μαίνει αὐτοδικαίως καὶ ἀποδοχὴ ἐκ μέρους τῶν συμμετεχόντων τοῦ περιεχομένου καὶ τῶν ὅρων τοῦ παρόντος κειμένου καὶ τῶν ὅποιων μελλοντικῶν ἀναθεωρήσεών του.

 

 

᾿Επικοινωνία καὶ πληροφορίες τῶν σεμιναρίων

᾿Ηλεκτρονικὴ ἀλληλογραφία email: setgv01@gmail.com

Τηλέφωνον: (00)372 5936 4327

Viber: +372 5936 4327 (Seminaria Typikon) ἢ 07setgv

WhatsApp: Seminaria Typikon ἢ 07setgv

Signal: seminaria typikou greece ἢ 07setgv

Telegram: +372 5936 4327 (Seminaria Typikon) ἢ 07setgv

῾Ιστολόγιον· https://seminaria-typikon.blogspot.com/

Instagram: https://www.instagram.com/setgv01/

῾Ιστοσελίς· http://www.symbole.gr/

᾿Απὸ τὸ 2021 ὅλες οἱ ἐκδηλώσεις τῶν σεμιναρίων διεξάγονται ἐξ ἀπο­στάσεως (τηλόθεν) μέσῳ τῆς ἠλεκτρονικῆς πλατφόρμας Zoom (Ζούμ).


Βιογραφικὸ σημείωμα Διονυσίου ᾿Ανατολικιώτου

῾Ο Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης γεννήθηκε στὴν μικρὴ Βενετία τῆς ῾Ελλά­δος τὸ ᾿Ανατολικν [ ᾿Αντελικν] Ατωλοακαρνανίας, πισήμως λεγόμενον Ατωλικόν (ποὺ ἀπὸ τὸ 2011 ἔχει ἐνταχθῆ στὸν δῆμο ῾Ιερᾶς Πόλεως Μεσο­λογγίου).  ᾿Εκεῖ ζησε μέχρι τν λικία τν 5 τν.  Πρωτοπερπάτησε στν παλαι παραλία του, πο σήμερα δν πάρχει, φο τόπος χει ναμορ­φωθ ιζικς. Πρωτοκολύμπησε στν λιμνοθάλασσα το ᾿Ανατολικο, κα κε κολυμποσε τ καλοκαίρια μαζ μ τ νερόφιδα πο πρχαν τότε.

Νηπιαγωγεῖο δημοτικ γυμνάσιο κα λύκειο πγε στν Πάτρα, που κείνη τν ποχ μενε οκογένειά του, κτς π να διάστημα δυόμισι τν, κατ τ ποο μενε στὴν περιοχὴ τῆς Κοκκινιᾶς καὶ στὸν ῞Αγιο ᾿Ιωάννη ῾Ρέντη (συνοικισμὸς Σταματάκη, ἀπέναντι ἀπὸ τὴν κεντρικὴ Λαχα­ναγορὰ ᾿Αθηνῶν)· καθ᾿ λην ατν τν δεκατετραετία μως τ μισ περί­που χρονικ διάστημα (λα τ σαββατοκύριακα κα λες τς ργίες, περ­γίες, καλοκαιρινς διακοπς κ.λπ.) τ περνοσε στ ᾿Ανατολικὸ καὶ κυρίως στὸ χωρι τς μητέρας του Περιθώριον Μεσολογγίου Ατωλοακαρνανίας (ἀπὸ τὸ 2011 τὸ χωριὸ ἔχει ἐνταχθῆ στν δμο Ναυπακτίας).  Στὴν Πάτρα διδάχτηκε ἐπὶ 4 χρόνια καὶ τὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ (θεωρία, παραση­μαντικὴ καὶ μέλος) ἀπὸ τοὺς πρωτοψάλτες τῶν Πατρῶν Παναγιώτη Παπα­σταύρου, ᾿Ιωάννη Κόττορο καὶ Χαράλαμπο Θεοτοκᾶτο (κατὰ χρονικὴ σει­ρά).

Μετ τ πολυτήριο τς 3ης τάξεως γενικο λυκείου παρακολούθησε τν 4η τάξι το κκλησιαστικο λυκείου Πατρν, π που πεφοίτησε μ γενικ βαθμ 18 κα 4/15.  ᾿Εξεπλήρωσε τς στρατιωτικές του ποχρεώσεις στν στρατ ξηρς, στ πλο τν τεθωρακισμένων (πρώην ππικο), καὶ πηρέτησε στς περιοχς Αλνος ᾿Αττικς, Λήμνου (τ μεγαλείτερο μέρος τς θητείας του), κα Λιτοχώρου Πιερίας (γι βραχ χρονικ διάστημα).  Στὴν Λῆμνο διετέλεσε πλησίον τοῦ πρωτοψάλτου ᾿Αποστόλου Κουτσογιάν­νη, ὁ ὁποῖος ὡς μαθητὴς τοῦ ῾Αγιορείτου πρωτοψάλτου Συνεσίου Σταυρο­νικητιανοῦ ἀκολουθοῦσε τὴν παλαιὰ ἁγιορειτικὴ ψαλτικὴ παράδοσι.

Μετ τν πόλυσί του π τν στρατὸ ἐπιστρέφει στὴν πόλι τῶν Πατρῶν ἐπὶ διετία, ὅπου ἐργάζεται ὡς ἀσφαλιστικὸς καὶ χρηματοοικονομικὸς σύμβουλος. Κατόπιν γκαθίσταται στν «Νέα Βαβυλνα» τν ᾿Αθηνν, που κα διαμένει μονίμως μέχρι σήμερα, ἐργαζόμενος ἀρχικὰ σὲ διάφορες ἑταιρεῖες, χρηματιστηριακὲς ἐργασίες, καὶ ἐκδοτικοὺς οἴκους.  ᾿Απὸ τὸ 1989 ἔμενε περιστασιακὰ σὲ διάφορους τό­πους ὅπως στὴν Παλιὰ Κοκκινιὰ καὶ στὶς γύρω περιοχὲς ῎Ασπρα Χώματα, Νίκαια (ὅπου γιὰ ἕνα διάστημα χρημάτισε ψάλτης τοῦ ναοῦ Τριῶν ῾Ιεραρ­χῶν στὴν λεωφόρο Θηβῶν), καὶ ῾Ρέντη (κοντὰ στὸ ἁμαξοστάσιο τοῦ Ο.Σ.Ε.), στὸν Πειραιᾶ, στὸν Βύρωνα (συνοικία Ζωοδόχου Πηγῆς, 1992-1994), στὴν Καισαριανή (γιὰ λίγον καιρό), στὴν ῾Αγία Παρασκευὴ ᾿Αττικῆς (γύρω στὰ 10 χρόνια), στὴν Φλώρινα καὶ στὴν Θεσσαλονίκη (1998-2000), στὸ Παγκράτι ᾿Αθηνῶν (γιὰ ἕναν χρόνο περίπου), στὴν Μύρινα Λήμνου (ὅπου διατηροῦσε κατοικία ἐπὶ μία διετία), στὸν ῞Αγιο Κωνσταντῖνο Φθιώτιδος (ἐπίσης γιὰ ἕνα ἔτος).

Σπούδασε στν θεολογικ σχολ το πανεπιστημίου ᾿Αθηνν (1992-1996) κα εἶναι πτυχιοχος το τμήματος κοινωνικς θεολογίας ατο μ γενικ βαθμ 7,82 «λίαν καλς».  ῾Η πτυχιακή του ἐργασία, στὸν τομέα τῆς ἁγιολογίας καὶ ὑμνολογίας, μὲ ἐπιβλέποντα καθηγητὴ τὸν ἁγιολόγο Π. Β. Πάσχο, εἶχε θέμα· «῾Ο ἅγιος Διονύσιος ὁ ἐκ Ζακύνθου», καὶ ἔλαβε βαθ­μὸ «ἄριστα».  Παραλλήλως σπούδασε βυζαντινὴ μουσικολογία μὲ καθηγη­τὴ τὸν μουσικολόγο Γρηγόριο Θ. Στάθη (στὴν ὡς ἄνω θεολογικὴ σχολὴ) καὶ παρακολούθησε μαθήματα ρχαίων λληνικν, γλωσσολογίας, κα παιδα­γωγικς στν φιλοσοφικ σχολή.

Τ 2003 λαβε δίπλωμα εδικεύσεως (master) στν «βυζαντιν»-λλη­νικ μουσικ π τ δεον «Ρωμανς μελδς» ᾿Αμφιάλης Πειραις μ γενικ βαθμ 9,50 «ριστα».  ῾Η διπλωματική του διατριβὴ εἶχε θέμα «῾Ο Χουρμούζιος Χαρτοφύλαξ καὶ ἡ μουσικὴ μεταρρύθμισις τοῦ 1814», μὲ ἐπιβλέποντα καθηγητὴ τὸν μουσικοπαιδαγωγὸ ᾿Ιωάννη Σίμο.

Κατὰ τὴν περίοδο 2000-2008 ὑπηρέτησε στὴν μέση ἐκπαίδευσι (σὲ ἰδι­ωτικὰ φροντιστήρια στὴν ᾿Αθήνα, σὲ δημόσια σχολεῖα στὸν Πειραιᾶ, καὶ σὲ διάφορες ἄλλες ἐκπαιδευτικὲς μονάδες) καὶ δίδαξε τὰ μαθήματα· ἀρχαῖα καὶ νέα ἑλληνικά, ἔκθεσι, λατινικά, θεωρία καὶ πρᾶξις ἑλληνικῆς μουσικῆς, βυζαντινὴ ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ - ψαλτικὴ τέχνη, καὶ λειτουργικὸ τυπικό.  Τὴν ἴδια περίοδο συνέγραψε καὶ σχολικὰ βοηθήματα.  Παράλληλα χρημά­τισε δεξιὸς ψάλτης στὴν μονὴ ῾Αγίας Αἰκατερίνης Παλλήνης καὶ ἀργότερα στὸν ναὸ τῆς ᾿Αναλήψεως Πεντέλης (Ντράφι).

Τὸν ούλιο το 2011 ἀναγορεύθηκε διδάκτωρ το τμήματος μουσικν σπουδν τς φιλοσοφικς σχολς ᾿Αθηνν στ ντικείμενο τς βυζαντινς μουσικολογίας κα το κκλησιαστικο τυπικο.  ῾Η διδακτορική του δια­τριβ εχε θέμα «Γεώργιος Βιολάκης, πρωτοψάλτης, μουσικολόγος, τυπικολόγος», γκρίθηκε μ βαθμ «ριστα», κα εναι τριμερής· τ 1ο μέ­ρος εναι στορικοφιλολογικό, τ 2ο μουσικολογικό, κα τ 3ο θεολογικό (τυπικολογικ-λειτουργιολογικό).

Εἶναι ἀναπληρωματικὸ μέλος τοῦ διοικητικοῦ συμβουλίου τοῦ ῾Ιδρύμα­τος Βυζαντινῆς Μουσικολογίας (ἀπὸ τὴν 1/9/2011 μέχρι σήμερα)· ἐπίσης ἔχει διατελέσει μέλος τῆς ῾Ελληνικῆς Μουσικολογικῆς ῾Εταιρείας [Ε.Μ.Ε.] (ὡς μουσικολόγος), τοῦ Μουσικοφιλολογικοῦ Συλλόγου Ἄρτης «Σκου­φᾶς», τοῦ πάλαι ποτὲ Πανελληνίου Συνδέσμου ῾Ιεροψαλτῶν (Π.Σ.Ι.), τῆς ῾Εταιρείας ῾Ελλήνων Φιλολόγων (ὡς φιλόλογος), τῆς Φιλολογικῆς Στέγης Πειραιῶς, τῆς Πανελληνίου ῾Ενώσεως Θεολόγων [Π.Ε.Θ.] (ὡς πτυχιοῦχος τῆς θεολογικῆς), καθὼς καὶ τοῦ Πανελληνίου ᾿Επιμορφωτικοῦ Φιλανθρωπι­κοῦ καὶ Πολιτιστικοῦ Συλλόγου «῾Η ᾿Αρωγή».  Κατὰ καιροὺς συνεργάζεται ὡς μουσικολόγος μὲ ψάλτες, συλλόγους, χορῳδίες, καὶ ἄλλους μουσικοὺς παράγοντες.

᾿Επὶ μία τριακονταετία (1985-2014) διετέλεσε ψάλτης καὶ χορῳδὸς σὲ διάφορους ναοὺς καὶ χορῳδίες τῆς ῾Ελλάδος, κυρίως δὲ τῆς ᾿Αττικῆς.  Ἔχει συμμετάσχει ὡς εἰσηγητὴς σὲ περισσότερα ἀπὸ 25 διεθνῆ ἢ πανελλήνια ἢ ἐπιστημονικὰ συνέδρια ἡμερίδες καὶ σεμινάρια, σὲ περισσότερες ἀπὸ 180 ῥαδιοφωνικὲς τηλοπτικὲς καὶ διαδικτυακὲς ἐκπομπές (ὡς συνομιλητὴς ἢ παραγωγός), καθὼς καὶ ὡς προσκεκλημένος ὁμιλητὴς σὲ λειτουργικὲς συν­άξεις, κατηχητικά, ἐπιστημονικοὺς κύκλους, διαλέξεις, καὶ ἄλλες ἐκδηλώ­σεις.

 

᾿Επιστημονικὴ κατάρτισι καὶ βοηθητικὲς γνώσεις στὰ ἀκόλουθα πεδία.

Θεολογικοὶ τομεῖς· α) ἔρευνα τῶν ῾Αγίων Γραφῶν (κείμενο, ἐκκλησια­στικὴ ἑρμηνεία, βιβλικὴ θεολογία)· β) ὀρθόδοξη πίστι καὶ θέματα δογματι­κῆς, σεμινάρια ὀρθοδόξου πίστεως καὶ οἰκοδομῆς· γ) αἱρέσεις, ἑτεροδιδα­σκαλίες, ἑτεροδοξίες, νεοφανεῖς θρησκεῖες, παραθρησκεία (ἰσλάμ· ἀνατολι­κὰ θρησκεύματα· σεμινάρια ἀντιμετωπίσεως τῶν αἱρέσεων, τῶν πεντηκο­στιανῶν καὶ λοιπῶν προτεσταντῶν, τῶν μαρτύρων τοῦ ᾿Ιεχωβᾶ, διαφόρων γκουρουιστικῶν ὁμάδων, τοῦ ἀποκρυφισμοῦ, τοῦ σατανισμοῦ)· δ) ἁγιολο­γικὲς μελέτες· ε) χριστιανικὴ καὶ κοινωνικὴ ἠθική· f) ἐκκλησιαστικὴ ἱστορί­α· ζ) χριστιανικὴ πατρολογία καὶ γραμματολογία, πατερικὴ θεολογία· η) ὀρθόδοξος ποιμαντική, χριστιανικὴ ἀγωγή, κατηχητική, ἱεραποστολική· θ) γενικὴ θεώρησι ἐκκλησιαστικῶν τεχνῶν. 

Φιλολογικοὶ τομεῖς· α) ἄριστη γνῶσι ὀρθογραφίας καὶ πολυτονικοῦ συ­στήματος τῆς ἀρχαίας, τῆς καθαρευούσης καὶ τῆς δημοτικῆς· β) ἐπιλογὲς ἀρχαίων ῾Ελλήνων συγγραφέων (κειμενογνωσία, μετάφρασι, σχόλια)· γ) ἀρ­χαία ἑλληνικὴ θρησκεία· δ) ἐνασχόλησι μὲ τὴν κοινὴ ἑλληνιστικὴ γλῶσσα καὶ θέματα βυζαντινῆς φιλολογίας καὶ γραμματολογίας· ε) θέματα ἑβραϊ­κῆς ἀρχαιολογίας καὶ θεσμολογίας·  f) χριστιανικὴ καὶ βυζαντινὴ ἀρχαιολο­γία· ζ) παλαιογραφικὲς γνώσεις, ἔρευνα καὶ ἔκδοσι χειρογράφων, ἐπιμέλει­α κριτικῶν ἐκδόσεων· η) μελέτες νεοελληνικῆς ἱστορίας καὶ γενικὰ θέματα ἑλληνικῆς καὶ παγκόσμιας ἱστορίας· θ) νεοελληνικὴ καὶ ξένη λογοτεχνία (κυρίως ἀγγλική, γαλλικὴ καὶ ῥωσική)· ι) μέθοδος ἐπιστημονικῆς ἔρευνας. 

Τομεῖς ἐκκλησιαστικοῦ τυπικοῦ (ἐξειδίκευσι), λειτουργικῆς καὶ ὑμνο­γραφίας/ὑμνολογίας· α) ἰδιαίτερη μελέτη ἀπὸ τὸ 1987 τῆς μοναστηριακῆς καὶ ἐνοριακῆς λειτουργικῆς πρακτικῆς· β) συνεργασία μὲ ἐρευνητὲς τοῦ τυ­πικοῦ καὶ λειτουργιολόγους· γ) μελέτη χειρογράφων κα ντύπων τυπικν κα διαφόρων λειτουργικν βιβλίων, παλαιν κα νεωτέρων, χρονολογου­μένων π τν 8ο αἰῶνα κα ντεθεν· δ) ἐπιμέλειες καὶ ἐκδόσεις ὑμνο­γραφικῶν κειμένων, ἐκκλησιαστικῶν ἀκολουθιῶν, καὶ ἄλλων λειτουργικῶν βιβλίων· ε) συμπληρώσεις ὑμνογραφημάτων, συνθέσεις ἀκολουθιῶν, μελο­ποιήσεις διαφόρων ὕμνων· f) εἰδικὰ τυπικολογικὰ καὶ λειτουργιολογικὰ συγγράμματα καὶ μελετήματα ἐνοριακῆς καὶ μοναστηριακῆς παραδόσεως· ζ) γενικὴ λειτουργική, τελετουργική, ὑμνογραφία, καὶ ὁμιλητική.

Μουσικοὶ τομεῖς· α) ἱστορία ἑλληνικῆς μουσικῆς καὶ χριστιανικῆς ὑμνο­λογίας· β) θεωρία καὶ πρᾶξι ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς· γ) ὀρθογραφία ἐκ­κλησιαστικῆς παρασημαντικῆς· δ) βυζαντινὴ μουσικολογία· ε) ἀρχεῖον ἠχο­γραφήσεων ἐκκλησιαστικῆς, κλασσικῆς καὶ γενικῆς μουσικῆς· f) πρόγραμμα ψηφιοποιήσεως ἀναλογικῶν ἠχογραφήσεων.

Φιλοσοφία καὶ παιδαγωγικά· α) φιλοσοφία (ἱστορία τῆς φιλοσοφίας, εἰσαγωγὴ στὴν παγκόσμια φιλοσοφία, ἀρχαία ἑλληνικὴ φιλοσοφικὴ σκέψι)· β) ψυχολογία (εἰσαγωγή, κεφάλαια γενικῆς ψυχολογίας, Ἄλφρεντ Ἄντλερ, Κὰρλ Γιούνγκ, Ἔριχ Φρόμ, Charlotte Bÿhler)· γ) παιδαγωγική (εἰσαγωγή, γενικὴ παιδαγωγική)· δ) κοινωνιολογία (ἐπιστήμη καὶ θεωρία τῆς κοινωνί­ας καὶ τοῦ κοινωνικοῦ συνόλου)· ε) θρησκειολογία (ἱστορία θρησκευμάτων,  φιλοσοφία καὶ κοινωνιολογία τῆς θρησκείας).

Βασικὲς νομικὲς γνώσεις· α) γενικὲς ἀρχὲς δικαίου καὶ στοιχεῖα ἑλληνι­κοῦ ἀστικοῦ κώδικος· β) κανονικὸ καὶ ἐκκλησιαστικὸ δίκαιο· γ) οἰκογενεια­κὸ δίκαιο· δ) ἐγκληματολογία. 

Ψήγματα γλωσσομαθείας· μερικὴ γνῶσι τῶν γλωσσῶν ἀγγλικῆς, λατινικῆς, ἑβραϊκῆς, κοπτικῆς. 

Προσωπικὴ βιβλιοθήκη· περισσότερα ἀπὸ 2500 φιλολογικά, θεολογικά, ἐκκλησιαστικά, μουσικά, λογοτεχνικά, καὶ ἄλλα συγγράμματα καὶ ἔντυπα.

 

᾿Απ τ 1985 μ μερικ πασχόλησι, καὶ π τ 1994 μ πλήρη ἀπα­σχόλησι, ἐργάζεται ς πιμελητς κδόσεων (τυπογραφικῶς, ἐκδοτικῶς καὶ ἐν μέρει γραφιστικῶς), ὡς διορθωτὴς κειμένων (φιλολογικῶς, θεολογι­κῶς καὶ μουσικῶς), ὡς συγγραφεύς, καὶ ς πιστημονικς ρευνητής, μὲ περισσότερα ἀπὸ 80 ἐκδεδομένα βιβλία του (συγγράμματα, ἐπιστημονικὲς ἐργασίες, καὶ ἐπιμέλειες).  Διετέλεσε περιστασιακὰ ἐπιμελητὴς ἐκδόσεων καὶ ἕνας ἀπὸ τοὺς λογογράφους τοῦ μακαριστοῦ ἀρχιεπισκόπου ᾿Αθηνῶν κυροῦ Χριστοδούλου (Παρασκευαΐδη). 

Κατὰ καιροὺς ἔχει συνεργαστῆ μὲ περισσότερους ἀπὸ 20 ἐκδοτικοὺς φορεῖς (ἐκδόσεις «᾿Αστήρ», «᾿Ακρίτας», «Παρουσία», «῎Αθως», «Διάλο­γος», «Φανάριον», «Κάλαμος», «Τροχαλία», «᾿Αποκάλυψις», «Σύγχρονη μάθησι», ᾿Εκδόσεις Παπαδημητρίου, Νεκτάριος Παναγόπουλος, ᾿Αποστολι­κὴ Διακονία, ἐκδόσεις Σπηλιώτη, ἐφημερίδα «᾿Εξπρές», ἱ. μονὴ ῾Αγ. Λαύ­ρας Καλαβρύτων, ἱ. κελλίον ῾Αγ. Νικολάου Μπουραζέρη ῾Αγ. ῎Ορους, ἱ. μη­τρόπολι Καισαριανῆς, κ.λπ.), καθὼς καὶ μὲ πολλοὺς σύγχρονους συγ­γραφεῖς, ἐπιστήμονες καὶ ἀνθρώπους τοῦ πνεύματος ὅπως μὲ τοὺς Κων­σταντῖνο Οἰκονόμου (ἀρχιμανδρίτη, ἱεροκήρυκα Πατρῶν), Θεόκλητο Διονυ­σιάτη (῾Αγιορείτη μοναχό), Π. Β. Πάσχο (καθηγητὴ πανεπιστημίου), ᾿Αντώ­νιο ᾿Αλεβιζόπουλο (πρωτοπρεσβύτερο), Παναγιώτη Μ. Σωτῆρχο, Γεώργιο Μπεκατῶρο, Κώστα Σαρδελῆ, Δημήτριο Φερούση, Γεώργιο Σύρκα (πρωτο­ψάλτη), Κωνσταντῖνο Καβαρνό, ᾿Απόστολο Παπαχρῖστο (μουσικοδιδάσκα­λο), ᾿Ιωάννη Δ. Σίμο (μουσικοπαιδαγωγό), μητροπολίτη Καισαριανῆς Δανι­ήλ, Κωνσταντῖνο Σιαμάκη (φιλόλογο-θεολόγο), ᾿Αθανάσιο Σιαμάκη (ἀρχι­μανδρίτη, ἐρευνητὴ τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς μουσικῆς), ᾿Ηλία Δ. Μπάκο, Μά­ριο Πηλαβάκη (βυζαντινολόγο), Αἰκατερίνα Μαρκουλάκη, Θεοδώρα Παρα­γιοῦ, Γεώργιο Δ. Κούβελα, Ζωὴ Κανάβα, Σοφία Κωνσταντινίδη-Σπάλα, Γεώργιο Παπανδρέου (γιὸ τοῦ πρωθυπουργοῦ Γεωργίου Παπανδρέου καὶ ἀδελφὸ τοῦ ἐπίσης πρωθυπουργοῦ ᾿Ανδρέα Παπανδρέου), Βασίλειο Σ. Δια­μαντόπουλο, Γιάννη Γκίκα, ᾿Αρσένιο Κουμπούγια (ἀρχιμανδρίτη), Βασιλικὴ Βασιλοπούλου, Παναγιώτη Μπούμη (καθηγητὴ πανεπιστημίου), Κωνσταν­τῖνο Τερζόπουλο (ἱερέα, μουσικολόγο), Φιλάρετο Κωνσταντακόπουλο (ἀρ­χιμανδρίτη), Λέανδρο Τ. ῾Ρακιτζῆ (ἀρεοπαγίτη), Γιάννη Χατζῆ, Γεώργιο Χατζηθεοδώρου (μουσικοδιδάσκαλο), Κωνσταντῖνο Φλούμη (ἐκπαιδευτικό), Πατρίκιο Καλεώδη (ἀρχιμανδρίτη), καὶ ἄλλους.

᾿Απὸ τὸ 1985 ἀρθρογραφεῖ σὲ διάφορα ἔντυπα, ἐφημερίδες καὶ περιο­δικά, ἀπὸ δὲ τὸ 2001 καὶ στὸ διαδίκτυο, καὶ ἔχει δημοσιεύσει περισσότερα ἀπὸ 360 ἄρθρα καὶ μελέτες θεολογικοῦ, φιλολογικοῦ, ἱστορικοῦ, μουσικο­λογικοῦ καὶ γενικοῦ περιεχομένου. 

Διατηρεῖ ἢ διατηροῦσε κατὰ καιροὺς διάφορες τακτικὲς στῆλες ἢ αὐτο­τελεῖς ἐκδόσεις ὅπως· α) «Συμβολὴ εἰς τὴν τάξιν τῆς ὀρθοδόξου λατρείας» (περιοδικὴ ἔκδοσις, 2003-2008), β) «Διορθωτέα εἰς τὸν ὄρθρον καὶ τὴν λει­τουργίαν» (2005-2006), γ) «Τυπικαρεῖον» (᾿Εφημέριος, 2007-2008 καὶ 2013-2015), δ) «Θέματα ἐκκλησιαστικοῦ τυπικοῦ καὶ λειτουργικῆς» (᾿Εκ­κλησιολόγος, 2011 ἕως σήμερα), ε) «᾿Επιστασίαι ἐπὶ ζητημάτων τοῦ Τυπι­κοῦ» (2013-2016), f) «Λειτουργικὰ ἄρθρα» (᾿Ενορία, 2014-2015), ζ) «᾿Α­πορούμενα τοῦ Τυπικοῦ» (2003-2008), η) «᾿Εγκόλπιον ᾿Εκκλησιαστικῆς Τάξεως» βάσει τοῦ ἰουλιανοῦ ἑορτολογίου (2014-2018 καὶ 2022), θ) «Τυπικαὶ σημειώσεις» (2003-2008), ι) «Ψαλτικὴ καὶ τυπικόν» (῾Ιεροψαλτικὰ Νέα τοῦ πάλαι ποτὲ Πανελληνίου Συνδέσμου ῾Ιεροψαλτῶν, 2012-2013), ια) «Μοναστικὴ ῾Υποτύπωσις», κατὰ τὸ Τυπικὸν τῆς Λαύρας τοῦ ἁγίου Σάββα (2015-2018 καὶ 2022), ιβ) «Σύναξις Μοναστηριακῶν Τύπων» κατὰ τὸ Τυπικὸν τῆς Λαύρας τοῦ ἁγίου Σάββα καὶ τὸ ἰουλιανὸν ἑορτολόγιον (2022), ιγ) «Τὰ μυστικὰ τοῦ τυπικοῦ» (Στῦλος ᾿Ορθοδοξίας, 2017-2018), ιδ) «Βιβλικὰ θέματα» (2017 ἕως σήμε­ρα), ιε) «Μουσικολογικὰ ἀνάλεκτα» (2017 ἕως σήμερα), ιf) «᾿Απὸ τὸ ἑορ­τολόγιον τῆς ᾿Εκκλησίας» (2017 ἕως σήμερα).

᾿Απὸ τὸ ἔτος 2007 καὶ ἑξῆς εἶναι ὁ κατ᾿ ἔτος συντάκτης καὶ ἐπιμελη­τὴς ἐκδόσεως τοῦ Κανοναρίου τῆς ᾿Εκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος (ἐτησίων τυπι­κολειτουργικῶν διατάξεων κατὰ τὸ Τυπικὸν τῆς Μεγάλης ᾿Εκκλησίας καὶ τὴν ἐνοριακὴ τάξι).

᾿Απὸ τὸ 2016 μὲ δικές του πρωτοβουλίες ξεκίνησαν στὴν ᾿Αθήνα τὰ Σεμινάρια ᾿Εκκλησιαστικοῦ Τυπικοῦ «Γεώργιος Βιολάκης», στὰ ὁποῖα εἶ­ναι γενικὸς συντονιστὴς καὶ τακτικὸς εἰσηγητής.  Τὰ σεμινάρια διενεργοῦν­ται σὲ συνεργασία μὲ διάφορους φορεῖς καὶ ἐθελοντές (ἀρχικὰ μὲ τὸ Σύγχρονο ᾿ῼδεῖο ᾿Αθηνῶν, κατόπιν μὲ τὸ Χριστιανικὸ Βιβλιοπωλεῖο Νεκτάριος Δ. Παναγόπουλος, ἀργότερα μὲ χριστιανικὲς ἐνορίες τῶν ᾿Αθηνῶν, ὕστερα μὲ συνεργάτες τῆς ἱστοσελίδος τῆς «Συμβολῆς» κ.λπ.), καὶ περιλαμ­βάνουν· α) ἐτήσιο γενικὸ σεμινάριο τυπικοῦ μὲ μηνιαῖες διαλέξεις καὶ σχε­τικὴ συζήτησι· β) ταχύρρυθμα εἰδικὰ σεμινάρια τυπικοῦ γιὰ μουσικοδιδα­σκάλους, ὅπου προετοιμάζονται καταλλήλως ὥστε νὰ διδάσκουν σωστὰ τὸ τυπικὸ στοὺς μαθητές τους· γ) τακτικὰ μαθήματα τυπικοῦ, θεωρητικοῦ καὶ πρακτικοῦ χαρακτῆρος, σὲ ἑβδομαδιαία βάσι μὲ ὀλιγομελῆ τμήματα μαθη­τῶν· δ) ἐργαστήριον τυπικοῦ (μηνιαῖες συναντήσεις) μὲ χρῆσι τῶν λειτουρ­γικῶν βιβλίων τῆς ᾿Ορθοδόξου ᾿Εκκλησίας καὶ πρακτικὴ ἐφαρμογὴ ἐπὶ πά­σης τυπικῆς διατάξεως· ε) ἔκτακτα σεμινάρια καὶ εἰσηγήσεις τυπικοῦ καὶ λειτουργικῆς σὲ συνεργασία μὲ διάφορους φορεῖς ἐντὸς ἢ ἐκτὸς ᾿Αττικῆς (π.χ. σὲ Κρήτη, Πάτρα, Θεσσαλονίκη, κ.ἀ.)· f) ψαλτικὸ χορὸ ἐκκλησιαστικοῦ μέλους γιὰ τὴν τέλεσι πρότυπων ἀκολουθιῶν καὶ τὴν παρουσίασι εἰδικῶν περιπτώσεων τυπικοῦ καὶ ψαλτικῆς· ζ) μία φιλικὴ παρέα ἀνθρώπων («Οἱ Φίλοι τοῦ Τυπικοῦ»), ποὺ ἐνδιαφέρονται γιὰ τὸ λειτουργικὸ τυπικὸ καὶ ἐπιδιώκουν τὴν ὀρθὴ γνῶσι καὶ τὴν εὐρύτερη διάδοσί του.

᾿Απὸ τὴν ἀκαδημαϊκὴ περίοδο 2020-2021 διδάσκει τὸ μάθημα «Ζητή­ματα Τυπικοῦ» στὸ Εὐρωπαϊκὸ Πανεπιστήμιο Κύπρου (Σχολὴ ἀνθρωπι­στικῶν, κοινωνικῶν καὶ παιδαγωγικῶν ἐπιστημῶν· Τμῆμα τεχνῶν).

Διατηρεῖ προσωπικ στοσελίδα στ διαδίκτυο μ τίτλο «Συμβολ ες τν τάξιν τς ρθοδόξου λατρείας» (www.symbole.gr), πο διαθέτει πίσης χρο συμμετοχς γγεγραμμένων μελν (φόρουμ Διάλογοι Συμβολς) κα διεύθυνσι λεκτρονικς λληλογραφίας (e-mail: symbole@mail.com). 


῾Ομιλίες γιὰ τὴν ᾿Αποκάλυψι (22)

    Πνευματικὲς ῾Ομιλίες μὲ θέμα:     Γνωριμία μὲ τὸ ἱερὸ βιβλίο τῆς Ἀποκαλύψεως (2ος κύκλος)   Μία δραστηριότητα ἀπὸ τὰ Σε...