Σάββατο 15 Ιουλίου 2023

Μὲ ἀφορμὴ μία βάπτισι στὴν Τέλενδο


Στὸ νησὶ τῆς Τελένδου (κοντὰ στὴν Κάλυμνο) πρὸ ὀλίγων ἡμερῶν τελέστηκε μία βάπτισι ἐνηλίκου ἀλλοδαπῆς γυναικός.  ῾Η τελετὴ τῆς καταδύσεως τῆς βαπτιζομένης ἔγινε ἐντὸς τῆς θαλάσσης, καὶ ἡ σχετικὴ εἴδησι δημοσιεύθηκε στὸ διαδίκτυο, ὅπου προκάλεσε ποικίλα σχόλια, κυρίως ἀρνητικά.

᾿Απευθύνομαι ἐδῶ κατὰ πρῶτον λόγο στοὺς μαθητές μου, οἱ ὁποῖοι δὲν παύουν νὰ μὲ ἀπογοητεύουν συνεχῶς!

Γιὰ ὄνομα τοῦ Θεοῦ, ἀγαπητοὶ φίλοι!  Τόσα χρόνια σᾶς λέγω καὶ σᾶς τονίζω ὅτι γιὰ θέματα τυπικοῦ καὶ λειτουργικῆς, ἀλλὰ καὶ δογματικῆς καὶ βιβλικῆς ἑρμηνείας, καὶ γενικῶς γιὰ θέματα ἐκκλησιαστικὰ δὲν πρέπει ΠΟΤΕ νὰ λέτε προσωπικὴ γνώμη, δὲν πρέπει ΠΟΤΕ νὰ μιλᾶτε γιὰ πράγματα ποὺ δὲν ξέρετε, δὲν πρέπει ΠΟΤΕ νὰ ὑποθέτετε ἐξηγήσεις, ὅταν δὲν ξέρετε μία ἀπάντησι ἢ μία ὑπόθεσι.  ῾Η γνῶσι τοῦ τυπικοῦ καὶ τῆς ἐκκλησιαστικῆς πίστεως ξεκινάει ἀπὸ τὴν ἀπάντησι «ΔΕΝ ΞΕΡΩ»!  ὄχι ἀπὸ τὸ «ὑποθέτω» ἢ «νομίζω» ἢ κάτι τέτοιο.  Οἱ περισσότερες παρερμηνεῖες, παρανοήσεις καὶ παρατυπίες στὸν χῶρο τῆς ἐκκλησίας ὀφείλονται στὴν προχειρότητα καὶ στὴν ὑποθετικὴ αἰτιολόγησι θεμάτων ποὺ δὲν κατέχουμε.

Τί τὰ λέγω τόσα χρόνια καὶ τί κάθεστε καὶ μὲ ἀκοῦτε, καὶ ἀκόμα δὲν ἔχετε καταλάβει οὔτε αὐτὸ τὸ τόσο ἁπλό;

Βιάστηκαν οἱ κάθε λογῆς ἀνίδεοι, οἱ ἀγράμματοι, οἱ ἄσχετοι, οἱ ἐκτὸς λειτουργικῆς καὶ ἐκκλησιαστικῆς παραδόσεως, οἱ «χριστιανοὶ» οἱ ἀχρίστιανοι, οἱ χωρὶς Χριστὸν καὶ Βίβλον, νὰ κριτικάρουν ἀρνητικὰ τὴν βάπτισι ἐνηλίκου στὴν θάλασσα.  Βιάστηκαν καὶ ἐμφανίστηκαν ὡς «σοῦπερ ὀρθόδοξοι» καὶ δῆθεν ὑπερασπιστὲς τῆς ὀρθοδοξίας ἐκεῖνοι ποὺ ἀποδεικνύεται ὅτι δυστυχῶς δὲν ἔχουν σχέσι μὲ τὴν μακραίωνη ὀρθόδοξη λειτουργικὴ καὶ ἐκκλησιαστική μας παράδοσι.

Λοιπὸν ἡ λειτουργική μας παράδοσι ἀπὸ τοὺς ἀποστολικοὺς χρόνους μαρτυρεῖ ὅτι τὸ βάπτισμα ἐνηλίκων γίνεται κανονικὰ σὲ τόπο, εἰ δυνατόν, μὲ νερὸ τρεχούμενο καὶ «ζῶν», δηλαδὴ σὲ ποτάμια (ὅπως ὁ ᾿Ιορδάνης ποταμὸς νὰ ποῦμε), σὲ θάλασσες, σὲ ῥυάκια, σὲ πηγές, σὲ δεξαμενές, σὲ στέρνες, καὶ λοιπά.  Καὶ ἂν δὲν ὑπάρχῃ κοντὰ στὸν ναὸ νερὸ τρεχούμενο, ἡ βάπτισι ἐνηλίκων κανονικὰ πρέπει νὰ γίνεται σὲ «βαπτιστήριον».  Οἱ «κολυμβῆθρες ἐνηλίκων» εἶναι καραγκιοζιλίκια, ὄχι τὸ βάπτισμα στὴν θάλασσα!

Δὲν ἀκούσανε ποτὲ ὅτι ὁ Χριστὸς βαπτίστηκε σὲ ποτάμι; Δὲν διαβάσανε ποτὲ στὴν Καινὴ Διαθήκη ὅτι ὁ ἀπόστολος Φίλιππος βάπτισε τὸν Αἰθίοπα εὐνοῦχο σὲ μία πηγὴ νεροῦ στὴν μέση τοῦ δρόμου; (Πράξεις 8:36-39).  Δὲν πρόσεξαν ποτὲ στὸ συναξάρι τοῦ ἁγίου Βλαδιμήρου τοῦ ἰσαποστόλου (15 ἰουλίου), ἡγεμόνος τοῦ Κιέβου καὶ βασιλέως τῶν ῾Ρώσων, ὅτι τὸ 988 βαπτίστηκαν χριστιανοὶ οἱ ῾Ρῶσοι τοῦ Κιέβου στὸν Δνείπερο ποταμό; Δὲν ῥωτήσανε τοὺς ῾Αγιορεῖτες γεροντάδες τους νὰ μάθουν ὅτι μέχρι καὶ τὴν σύγχρονη ἐποχὴ τὰ μοναστήρια (τὰ παραθαλάσσια) στὸν εὐλογημένο Ἄθωνα τελοῦν τὸ βάπτισμα τῶν ἐνηλίκων στὴν θάλασσα;  

῾Επομένως τὸ πρόσφατο βάπτισμα ἐνηλίκου στὴν Τέλενδο ὀρθῶς ἔγινε ἐντὸς τῆς θαλάσσης.  ᾿Αξίζουν συγχαρητήρια στὸν τελετουργὸ ἱερέα καὶ ὄχι ἀρνητικὰ σχόλια.  Γεμίσαμε στὶς ἡμέρες μας ἀπὸ ἀνορθοδόξους «ὀρθοδόξους», ποὺ σχολιάζουν καὶ κρίνουν τὰ πάντα σύμφωνα μὲ τὴν ἁγία γνώμη τους, λὲς καὶ ὁ καθένας ἀπὸ αὐτοὺς εἶναι ὁλόκληρη οἰκουμενικὴ σύνοδος.

᾿Εκεῖνο ποὺ δὲν ξέρω ἂν ἔγινε, διότι δὲν ἀναφερόταν στὸ διαδίκτυο, εἶναι ἂν μετὰ τὴν κατάδυσι ἐντὸς τῆς θαλάσσης σχηματίστηκε ἐκκλησιαστικὴ πομπή, ὥστε νὰ ἐπιστρέψουν ὅλοι στὸν κοντινὸ ναό, καὶ ἐκεῖ νὰ συνεχιστῇ ἡ θεία λειτουργία.  Διότι τὸ βάπτισμα, ὄχι μόνον τῶν ἐνηλίκων ἀλλὰ καὶ τῶν νηπίων (ἐκτὸς ἂν ὑπάρχῃ δυσκολία), πρέπει νὰ γίνεται συνδεδεμένο μὲ τὴν λειτουργία, ἐντὸς τοῦ ναοῦ φυσικά.

Σὲ κολυμβήθρα γίνεται μόνον τὸ βάπτισμα νηπίων.  Καὶ ἂς τὸ μάθουν ὅλοι ἐπιτέλους ὅτι ὁ νηπιοβαπτισμὸς ἀνήκει στὸ λεγόμενο «βάπτισμα ἀνάγκης», ἀκριβῶς ὅπως καὶ τὸ ἀεροβάπτισμα, καὶ ὅτι κανονικὰ σύμφωνα μὲ τοὺς κανόνες τῆς ἐκκλησίας ὅποιος ἔχει δεχθῆ τέτοιο βάπτισμα (εἴτε νηπιοβαπτισμὸ εἴτε ἀεροβάπτισμα) κωλύεται τῆς ἱερωσύνης!

 

Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης

 

Περὶ τοῦ καθίσματος «Τὸν βυθὸν τῆς ἁλείας»

  Περὶ τοῦ καθίσματος « Τὸν βυθὸν τῆς ἁλείας » ἠρωτήθην διαδικτυακῶς μόλις χθὲς 22/4/2024 περὶ ὥραν 5.40 μ . μ . · ἐπειδὴ ὅμω...